Finał WOŚP już w niedzielę. Czy katolik powinien wspierać Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy Jurka Owsiaka? Czy może to robić? Nie sądzę, że wrzucenie do puszki paru złotych może być traktowane jako grzech, czy coś niemiłe Bogu. Ale przecież czytamy w Pierwszym Liście do Tesaloniczan „Unikajcie wszystkiego, co ma choćby pozór zła.” Jeżeli nie mamy pewności, że pieniądze pójdą na szczytny cel to nie powinniśmy ryzykować.

Głośno ostatnio o Jurku Owsiaku było po jego wypowiedzi o eutanazji. Mówił, że jest za eutanazją i warto rozpocząć w Polsce dyskusje na jej temat. Później niby się wycofywał z tych słów, ale niezbyt przekonująco.

Jego ideologia „Róbta co chceta” nie zawiera w sobie na pewno wartości chrześcijańskich. Część pieniędzy Fundacji WOŚP (czy jak tłumaczy Owsiak – odsetki od tych pieniędzy) jest przeznaczana na organizację Przystanku Woodstock na którym narkotyki i alkohol spożywane są w dużych ilościach, a ponadto promuje się sektę Hare Krishna. Nie przekonuje mnie, że z moich pieniędzy przekazanych na WOŚP tylko odsetki idą na promowanie zła. Ja jako katolik nie powinienem w żadnym stopniu przykładać do takich rzeczy swojej ręki.

Przecież mamy wiele alternatyw pomocy. Różnego typu fundacje i organizacje kościelne wspierające ubogich, misjonarze ewangelizujący i pomagający ludziom w Afryce. To są działania, które katolik może i powinien wspierać. Weźmy chociażby pod uwagę Caritas, które na potrzebujących przeznacza 15 razy więcej pieniędzy niż WOŚP!! Ale o tym się nie mówi w telewizji, a showman Owsiak jest w niej non stop. Caritas z 441 milionów zebranych w 2009 roku 435 przeznaczył na działalność charytatywną. Z WOŚP z 54 milionów zebranych w tamtym roku 29 wspomogło potrzebujących. Pozostałe 25 milionów poszły na koszty działalności i wspomniany już Przystanek Woodstock.

(dodano 13.01.2013 r., godz. 22:10)

Sprostowanie:

Na co poszło 25 milionów złotych, które nie poszły na pomoc potrzebującym:

– wydatki na szkolenia medyczne i ośrodek wolontariatu 2.365.318,21 zł
– wydatki na organizację XVII Finału 2.275.545,45 zł
– wydatki na organizację koncertu Przystanek Woodstock 2.661.877,57 zł
– wydatki na działalność pożytku publicznego 702.305,98 zł

– pozostałe koszty finansowe – ujemne różnice kursowe 2.997.628,22 zł

Wynik finansowy ogółem wykazał dochód 14.100.823,66 zł, czyli taka kwota została na kontach WOŚP.

Warto jeszcze dodać, że gdyby Telewizja Polska zamiast pokazywać WOŚP puściła w tym czasie reklamy zarobiłaby 40 razy więcej od tego ile udaje się uzbierać Jurkowi Owsiakowi i jego wolontariuszom. Niech TVP puści nawet tylko godzinę reklam, powie że to na szczytny cel, ludzie obejrzą i te 25 milionów przeznaczy na charytatywne cele. Po co robić tą całą szopkę z orkiestrą? Chyba tylko po to, żeby ktoś mógł na niej zarobić.

Ja osobiście nie wspieram Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Nie daje na Przystanek Woodstock, nie daje na koszty działalności fundacji, a za to wspieram naprawdę potrzebujących.

A Wy co wybieracie?

Źródło: http://s.wosp.org.pl/Files/Bilans_Fundacji_2009.pdf

http://caritas.pl/images/stories/raporty/RAPORT_CP_2009.pdf


31 komentarzy

WolontariuszWOŚP · 11 stycznia, 2013 o 23:16

Z całym szacunkiem, ale prawie 30 milionów złotych dla potrzebujących to dużo. Co z tego, że także suma jest przeznaczona na Przystanek Woodstock, skoro nie jest on zły(może stereotypowo.. ale przecież wg. stereotypów księża są pedofilami, a przecież tak nie jest, prawda?). Czy autor powyższego tekstu był kiedykolwiek na Przystanku? Świetna zabawa i znakomita atmosfera – za to mogę zapłacić.

Jestem zrażony do Kościoła, a ten artykuł jest czymś w stylu.. „Patrzcie na mnie! Ja świecę bardziej”. Odwróciłem się w stronę wschodnich religii, więc nie będę Was atakował mimo tego, że Kościół tak samo jest niedoskonały, jak każda inna instytucja.. to Wasza Droga, Szacunek.

Filozof · 12 stycznia, 2013 o 11:25

Do pana Wolontariusza:

Tylko i powtarzam tylko wolontariusze tak wspierają WOŚP, bronią go i na chama pchają się do ludzi jak jehowi (przepraszam za porównanie). Dlaczego? Otóż, za żebranie, głośne jak jasna cholera, niezgodne z Ewangelią: Mt: 6, 2-4

” Kiedy więc dajesz jałmużnę, nie trąb przed sobą, jak obłudnicy czynią w synagogach i na ulicach, aby ich ludzie chwalili. Zaprawdę, powiadam wam: ci otrzymali już swoją nagrodę. Kiedy zaś ty dajesz jałmużnę, niech nie wie lewa twoja ręka, co czyni prawa, aby twoja jałmużna pozostała w ukryciu. A Ojciec twój, który widzi w ukryciu, odda tobie.”

Drugie, wolontariusze tak wspierają, bo mają darmową wycieczkę na Woodstock, co wbrew stereotypom, ale na zdjęciach z każdej strony widać, że tam jest kolebka demoralizacji, błoto, smród i alkohol. Nie ufam temu i wspierać tego nie będę.

Kolejne, wiele wolontariuszy kradnie z puszek, dlatego tak chronią WOŚP bo mają z tego zarobek, a to nie ładnie – ja wspieram pomoc dzieciom, a nie kieszeń złodzieja.

Nie wspieram i wspierać nie będę,
Pozdrawiam.

    Bilbo · 13 stycznia, 2013 o 14:02

    Nie ma czegoś takiego jak darmowa wycieczka na woodstock. Każdy uczestnik woodstocku dojeżdża na własny koszt.Nawet tzw. Pokojowy Patrol musi się sam zatroszczyć o dojazd na Woodstock i dodatkowo na szkolenia, które obowiązkowo musi przejść przed woodstockiem. Dlaczego więc, katoliku, rozpowszechniasz kłamstwo? Czyżbyś uważał, że w słusznej sprawie można kłamać? Zapomniałeś kto jest ojcem kłamstwa?

      Filozof · 16 stycznia, 2013 o 17:23

      Dojazd dojazdem, jadąc zwiedzać rynek krakowski również płacę za dojazd, dojazdu nie liczę, bo raczej dojazd do wycieczki nie należy.

      Patrol patrolem, ale to co się widzi to Sodoma i Gomora nie widziała, a wątpię, że za koncerty, srerty, namioty i inne bzdety woodstokowicz płaci.

      Pozdrawiam i przepraszam za jakiekolwiek nieporozumienia.

        Bilbo · 16 stycznia, 2013 o 23:19

        Byłeś i widziałeś, że piszesz, że się widzi?

4xM · 12 stycznia, 2013 o 20:33

Hej, nie wiem czy wiecie, ale jestem Katolikiem, byłem Wolontariuszem i jestem Woodstock’owiczem. Woodstock jak napisane jest w każdym jego regulaminie, jest sponsorowany przez WOŚP i jest to nagroda za WOŚP dla nas wszystkich, ale sponsorowany jest z odsetek tego co wpłaciliśmy wszyscy razem (ewentualnie wpłacili, żeby nie urazić przeciwników), może nie wszystko idzie na pomoc (choć nie wiem skąd te informacje kto ile procent przeznacza z danin), ale Caritas też na pewno coś bierze dla siebie aby przeżyć także i WOŚP bierze, ale nie zaraz 46% (jakby wynikało z tego co ktoś podał), oprócz opozycyjnej postawy trzeba się zastanowić nad pytaniem: Czy coś na tym świecie się dzieje za darmo? Tak na prawdę to każdy ma postawę egoisty, jeśli pomagamy innym to tylko po to żeby czuć, że pomogliśmy, oczywiście nie chcemy nic w zamian, ale robimy to po to, żeby lepiej się poczuć, a skoro ktoś się lepiej czuje jak nie pomaga to po prostu nie pomaga i ot cała filozofia życia, pozdrawiam przeciwników i zwolenników! 😉

    Filozof · 13 stycznia, 2013 o 10:10

    Wszystko ze strony rozliczeniowej WOŚP. I teraz umawiamy się:

    Wolontariat – od łac. volontarus = bezpłatna praca/dobrowolna/bezinteresowna.

    Więc dlaczego, skoro to BEZINTERESOWNE, za pieniądze zebrane jeździcie na wycieczki sponsorowane przez WOŚP, skoro w statucie Woodstocku pisze: „Zabawa organizowana przez sponsorów etc.”, kłamstwo za kłamstwem. Katolik nie powinien popierać kłamstwa.

    Pozdrawiam.

      Bilbo · 13 stycznia, 2013 o 13:59

      Bo ja widzę z rozliczenia za 2011 rok coś takiego:
      A Przychody z działalności statutowej: 59.678.695,35

      Koszty realizacji zadań statutowych, w tym: 49.371.139,76
      Koszty administracyjne 12.547.353,95

      W kosztach administracyjnych zawarty masz koszt zakupu nieruchomości w kwocie ponad 8 mln. Jest to pozycja nieobecna we wcześniejszych latach. Faktycznie daje to ponad 82% w roku 2011. Jeśli odjąć zakup budynku, który jest operacją jednorazową i nie występuje wcześniej ani później skuteczność zbiórki wzrasta do :ponad 96%. Co na to powiesz katoliku walczący o prawdę?

        Olek · 13 stycznia, 2013 o 16:29

        A kto powiedział, ze te rozliczenia są prawdziwe. Pracowałem dla Owsiaka i znam zupełnie inne rozliczenia niż widnieją na stronie WOŚP. Same machlojki i oficjalna pralnia brudnych pieniędzy!!!

        Bilbo · 13 stycznia, 2013 o 20:17

        Olek, Jeśli wiesz, że to jest pralnia brudnych pieniędzy zgłoś do prokuratury. Jeśli wiesz o możliwości popełnienia przestępstwa i tego nie zgłaszasz, to również popełniasz przestępstwo.

        Rozliczenia są sprawdzane przez odpowiednie urzędy MSW. Jeśli masz jakąś wiedzę na temat nieprawidłowości powinieneś poinformować prokuraturę i MSW. Ale pewnie nie masz żadnej wiedzy i piszesz, żeby podkopać dobre imię WOSP.

damakier1 · 12 stycznia, 2013 o 23:09

Jakoś nigdy nie spotkałam się z tym, żeby jakis zwolennik WOŚP namawiał ludzi żeby NIE DAWALI datków na Caritas albo na jakąkolwiek inną działalność charytatywną. A tu, proszę – nie wysila sie katolik, żeby przedstawić dobra działalność Caritasu i zachęcić do jego wspierania. Nie, katolik całą energię poświęca temu, żeby NIE DAĆ ORKIESTRZE.
To takie typowe dla katolika…

Tomasz Chabinka · 13 stycznia, 2013 o 12:44

Mogę prosić o źródło, z którego wzięliście informację o przychodach Caritasu w 2009 roku?

ashdahsc · 13 stycznia, 2013 o 13:23

Jestem katolikiem, ale dla mnie tan artykuł to przesada – Owsiak finansuje Woodstock, a nie wódkę, którą ktoś się tam ewentualnie raczy. Oskarżanie WOŚP o „promowanie zła” brzmi po prostu głupio i zwrotów tego typu spodziewałbym się raczej po islamskich fundamentalistach; poza tym sorry, ale najpierw pomyślę o chorych dzieciach w Posce, zanim wesprę te w Afryce. Tym niemniej działalność Caritasu także z całego serca popieram.

    Olek · 13 stycznia, 2013 o 16:34

    Nie finansuje wódki? Daje okazję do ćpania, picia i rozpusty to mało? Woodstock to samo zło i jeśli Ty tego nie dostrzegasz, to na próżno nazywasz siebie katolikiem!

równo · 13 stycznia, 2013 o 13:56

Jak się chce to wszędzie można zobaczyć spisek, kradzież i problem. My, Polacy, mamy taki uprzejmy zwyczaj srać sobie do własnego gniazda, oczerniać nielicznych ludzi, których mamy wielkich. Owsiak podkrada, Wałęsa to agent Bolek, Papież to wcale nie papież tylko truchło. Też zbierałem na WOŚP, też wrzucałem. Owsiak robi dobrą rzecz ( a za nim tłumy ludzi, młodych, którym podobno nic sie nie chce!) a już to co pan Owsiak robi po godzinach, czy tańczy, spewa, chleje czy trzezwieje to mnie nie obchodzi. Jesli dla przykladu nauczyciel uczy swietnie bedąc w szkole, sa dobre wyniki, to jak dla mnie wieczorem moze sobie nawet i uprawiac orgietki na 100 osób. Wiec moze sobie robic ten woodstock, tak dlugo jak nie udaje ze nie robi.

Zainteresowany · 13 stycznia, 2013 o 14:21

Witam

Bardzo bym prosił o linki do tych rewelacji, bo to co jest ukazane to jest zwykły stek bzdur.
Ja sobie na stronę WOŚP wszedłem i sprawdziłem. Ciekawe czy autor będzie na tyle odważny żeby podać publicznie źródło tych wyliczeń.

Pozdrawiam

Zainteresowany · 13 stycznia, 2013 o 14:32

Zwróce jeszcze fakt na kolejna bzdure:

„Warto jeszcze dodać, że gdyby Telewizja Polska zamiast pokazywać WOŚP puściła w tym czasie reklamy zarobiłaby 40 razy więcej od tego ile udaje się uzbierać Jurkowi Owsiakowi i jego wolontariuszom. Niech TVP puści nawet tylko godzinę reklam, powie że to na szczytny cel, ludzie obejrzą i te 25 milionów przeznaczy na charytatywne cele.

Drogi autorze. Nie wiem skad te rewelacje, bo to wyliczenia nie maja zadnego oparcia w rzeczywistosci.
Dla przykładu – w ciagu trwania mikołajkowego bloku reklamowego (który trwał z tego co pamietam 15 minut) zebrano troche ponad 2mln złotych. Jesli pomnożyć to razy cztery (co jest dość duzym uproszczeniem, bo nikt by nie ogladał reklam przez godzine) wyszlo by ponad 8milionow. Wiec gdzie jest te brakujeca 17mln?
Można by się bylo pokusic o sprawdzenie kosztów emisji na stronach poszczegolnych stacji, jednak mam nadzieje że sam autor postanowi nam wyjasnic skad te wyliczenia co do kosztow reklamy.

Jeszcze raz pozdrawiam

Ps. Dla zainteresowanych – wejdzie sobie na strony www kazdej stacji i tam zazwyczaj mozna znalezc cennik reklam. Szybko zweryfikujecie wiarygodnosc tworcow tej strony.

kumac · 13 stycznia, 2013 o 15:16

z caritasem to ściema !!! sam zbierałem pieniądze na powodzian …. z 10 pln szła 1 złotówka ….reszta na obsługę.
A przedewszystkim zobaczcie jak wspiera caritas…..spróbujcie zwrócić się o pomoc to zobaczycie jak bedziecie potraktowani.
Niestety to przykre jest 🙁

    Olek · 13 stycznia, 2013 o 16:38

    Caritas to ściema? A to ciekawe wnioski. Pracowałem dla Owsiaka i zrezygnowałem z pracy, gdy zobaczyłem te wszystkie machlojki i jak pięknie piorą się brudne pieniążki. Przeniosłem się do Caritasu. Wiem, że przynajmniej cała suma idzie na pomoc innym a to, co piszesz to zwykłe oczernianie!

      Indiana · 14 stycznia, 2013 o 20:59

      To przenieś się jeszcze na inną planetę, bo takie farmazony opowiadasz, tyle jadu, zawiści…że wstyd mi, że nazywasz się Katolikiem. Wstyd mi, że wierzysz w tego samego Boga co ja ( chociaż jest jeden Bóg…), wstyd mi, że ktoś może pomyśleć o mnie, o mojej wierze, przez pryzmat twoich wypocin. Tak się nie zachowuje Chrześcijanin. Twoje zachowanie i autora wypowiedzi nie ma nic wspólnego z Bogiem.

      WOŚP zrobiła dużo dobrego dla dzieci, ludzi. Ja wspieram każdego roku orkiestrę. Wspieram też inne organizacje – Szlachetna paczka, schroniska dla zwierząt, działałam kilka lat w wolontariacie, zorganizowałam kilka lokalnych koncertów na rzecz dzieciaków z białaczką, cukrzycą…a Ty, co zrobiłeś oprócz plucia jadem w internecie?

      Belkę w swoim oku trudno Wam dostrzec, ale drzazgę u innych jak najbardziej…Wstyd.

Endriu · 13 stycznia, 2013 o 16:39

Źródła, źródła, jeszcze raz źródła
tekst bez podania źródeł jest g….. warty.

Jeśli chodzi o caritas to nie szukałem.
Jeśli chodzi o WOŚP to jest na ich stronie.

Zebrali 45.662.279,97 zł, a na pomoc przeznaczyli 45.710.059,75 zł…
http://www.wosp.org.pl/fundacja/rozliczenia_finansowe

Sprawozdanie za XIX finał

Paulina · 13 stycznia, 2013 o 19:40

„Nie dam pieniędzy na sprzęt który pomoże dzieciom bo…”

Czy co poniektórym poprzewracało już się w dupach? Dla was mało znaczy to ile dzięki Owsiakowi już jest? Ile dzieci ma łatwiejsze leczenie a nawet ile dzieci dzięki Wośpowi przeżyło? Gdyby Owsiak nie angażował się w wośp to co by było? nic… W szpitalach nie było by tylu nowoczesnych sprzętów, wiele dzieci cierpiałoby jeszcze bardziej… Zresztą nikt nigdy nie wie czy jego dziecko nie zachoruje, zobaczycie w szpitalu sprzęt z czerwonym serduszkiem które może pomóc waszemu dziecku i co wtedy? Będzie wam wtedy przeszkadzało to, że Owsiak też na tym zyskał? Że może i część pieniędzy poszła na Woodstock? Nie barany. :]

Ps. Tak jestem katoliczką, która wierzy w Boga i chodzi do Kościoła.

Taki sobie katolik · 13 stycznia, 2013 o 20:24

Oj,widzę,że ledwo katolicy coś powiedzą już lecą na nich gromy.Mam głęboko,no powiedzmy w nosie,tę maskaradę Owsiaka,kto jest w dużych interesach,ten wie co jest grane.Owsiak coraz bardziej odkrywa swoje karty,nie chce od razu.Tak sobie sączy po troszku,zobaczycie za parę lat to będzie imperium.A tak na marginesie ciekawe za co żyje Owsiak jego żona i reszta „prezesów”?

igebski · 14 stycznia, 2013 o 16:16

Gdybym widział wcześniej sprostowanie to nie zamieszczałbym swoich uwag. Wniosek na przyszłość: przed publikacją proszę sprawdzać dokładnie źródła.
http://ireneuszgebski.blogspot.com/2013/01/normal-0-21-false-false-false-pl-x-none.html

katolik · 16 stycznia, 2013 o 00:10

Nawet jeżeli tylko połowa z WOŚP trafia na cele na które zbierają to jest to kilkadziesiąt mln zł rocznie!! I tą kasę widać w szpitalach! Nasz NFZ nie kupiłby cząstki tego, a wiele rodziców straciłoby swoje dzieci…Mnóstwo żyć ludzkich zostało dzięki temu uratowanych i ci młodzi ludzie są teraz pośród nas! To jest już powód dla którego nikt nie powinien w ten sposób krytykować WOŚP. Nie podoba Wam się, że uratowaliście tyle dzieciaczków i, że pomogliście odzyskać im zdrowie…? Nie chcecie już pomagać, ponieważ ktoś się na tym bogaci? To śmierdzi co robicie. Nie mieszajcie obrazu katolika z tego typu akcjami bo to się nie godzi.

    Nefretete · 18 stycznia, 2013 o 21:44

    Zgadzam się. Dlaczego każda inna pomoc idąca nie z kościoła od razu jest tak krytykowana, dlaczego zawsze mięsa się w to obraz katolika? Katolik to katolik, prawdziwy wie jak pomagać.

Nefretete · 18 stycznia, 2013 o 21:41

Temat zgłębilłam i przyznać ze Caritas przeznacza więcej pieniędzy na pomoc niż WOŚP, ale to dzięki WOŚP a nie Caritas moje dzieci zostały przebadanie tuż po narodzinach, gdyby były cieżko chore, to dzięki WOŚP miałyby dostęp do wysokiej klasy sprzętów medycznych. Ja nie jestem bezdomna, głodna, nie mieszkam w Afryce. Trzeba glosno powiedziec ze Pomoc dla dzieci tu w Polsce zapewnia WOŚP i Caritas. I na to opłaca się wrzucać do puszek. A autor grubo przesadził w tekście.

QQ · 18 stycznia, 2014 o 21:03

DO WSZYSTKICH : czyli WOŚP i CARITAS …..————>
dlaczego CARITAS nie nakleja zakupionego sprzętu swoimi „serduszkami” ???
Wiecie dlaczego ?
Bo ja …nie wiem….:)

s1w · 7 stycznia, 2016 o 10:42

Jest pewien szczegół, dlaczego głośno o Owsiaku akurat teraz. Pamiętamy „Przystanek Piekło – telewizji trwam”? https://www.youtube.com/watch?v=m9sTfsPTnEw

Przez ten paradokument Owsiak zbanował na Woodstocku przystanek Jezus na 5 lat (mieli całkowity zakaz wjazdu na szerzenie ewangelii wśród satanistycznej młodzierzy). Kościół w tym prawica ma więc oficjalną kosę z WOŚPem.
Caritas jest kontrolowane przez kościół, którego stanowisko reprezentuje właśnie PiS.

Warto znać wszystkie czynniki poruszanego tematu, tyle.

Od razu dam jakąś kontrapozycję, bo jeszcze jakiś katol w to uwierzy

https://www.facebook.com/PrzystanekWoodstock/posts/10156309252740241

http://www.wykop.pl/i/artykul/1819096/zestawienie-zarzutow-wobec-wosp-i-ich-konfrontacja-z-faktami/

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *